User Tools

Site Tools


denik:16_09_30

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Next revision
Previous revision
denik:16_09_30 [2016/10/09 12:09] – created transsibdenik:16_09_30 [2023/06/16 11:55] (current) transsib
Line 1: Line 1:
-====== Porovnáváme chrámy v Amritsaru a Jaipuru ======+====== Putování po svatých i nesvatých místech Amritsaru a Jaipuru ====== 
 +  
 +===== Amritsar =====
  
 +**30. 9.:** Cestovní den! Cestovat po Indii je úmorné, rozpadající se autobusy, vlaky, rozpadající se silnice a koleje. Tedy silnice víc, na kolejích to tolik nepoznáme. Abychom měli vše co nejrychleji za sebou, pojedeme rovných 26 hodin. Nejdříve 10 hodin autobusem z Joshimatu do Rishikeshe, poté přes hodinu do Haridwaru (vzdálenost je jen 25km, ale kdo ví proč jedeme přírodní rezervací a projíždíme skrze několik řek) a následně nočním vlakem do Amritsaru. Vlakem jedeme v té nejlevnější třídě na spaní, tedy sleeper class. Oproti klimatizované 3AC je to za čtvrtinovou cenu a člověk má stále blízký kontakt s okolím. Přinejmenším co se okolních pachů a prachu z cesty týče. Okna ani dveře se nezavírají (je hrozné vedro), takže vlakem prolétne vše. Zuzka udělala tu špatnou věc, že zkusila svojí horní palandu setřít ubrouskem a pak následující půl hodinu nedělala nic jiného. Špína je tu tak nějak všude.
  
-**30. 9.:** Cestovní den! Cestovat po Indii je úmorné, rozpadající se autobusy, vlaky, rozpadající se silnice a koleje. Tedy silnice víc, na kolejích to tolik nepoznáme. Abychom měli vše co nejrychleji za sebou, pojedeme rovných 26 hodin. Nejdříve 10 hodin autobusem z Joshimatu do Rishikeshe, poté přes hodinu do Haridwaru (vzdálenost je asi 25km, ale kdo ví proč, jedeme přírodou a projíždíme několik řek) a následně nočním vlakem do Amritsaru. Vlakem jedeme v té nejlevnější třídě na spaní, tedy sleeper class. Oproti klimatizované 3AC je to za čtvrtinovou cenu a člověk má stále blízký kontakt s okolím. Přinejmenším co se okolních pachů týče a prachu z cesty. Okna ani dveře se nezavírají (je hrozné vedro), takže vlakem prolétne vše. Zuzka udělala tu špatnou věc, že zkusila svojí horní palandu setřít ubrouskem a pak následující půl hodinu nedělala nic jiného. Špína je tu tak nějak všude.+{{gallery>:ims:16_09_30}}
  
-**1. 10.:** Ráno nás probouzí vedro a hluk nádraží, jsme na místě. Hostel máme zarezervovaný předem, je kdesi uprostřed spletitých uliček starého města a jak zjišťujeme, nikdo z řidičů rikš neví kde. Nakonec určujeme alespoň směr a jedeme, postupným doptáváním zpřesňujeme pozici až nakonec vystupujeme v uličce, kde se ani rikša neobrátí. Pozice hostelu je ale skvělá, pár minut pěšky ke Zlatému chrámu, který je v Amritsaru naším hlavním cílem. Harmandir Sahib, tedy česky Zlatý chrám je nejsposvátnější svatyně Sikhů, se kterými jsme se důvěrně seznámili již při cestě k jezeru Hemkund. Stavba započala roku 1585 a byla dokončena 1604. Říká se, že na stavbu bylo použito 750 kg zlata, což nám při pohledu na chrám uprostřed jezera nedělá nejmenší problém uvěřit. Samotný chrám byl postaven a stále funguje jako otevřený všem náboženstvím, což mají symbolizovat i čtyři brány, kterými lze dovnitř vstupit.+**1. 10.:** Ráno nás probouzí vedro a hluk nádraží, jsme na místě. Hostel máme zarezervovaný předem, je kdesi uprostřed spletitých uliček starého města a jak zjišťujeme, nikdo z řidičů rikš neví kde. Nakonec určujeme alespoň směr a jedeme. Postupným doptáváním se zpřesňujeme pozici až nakonec vystupujeme v uličce, kde se ani rikša neobrátí. Pozice hostelu je ale skvělá, pár minut pěšky ke Zlatému chrámu, který je v Amritsaru naším hlavním cílem. Harmandir Sahib, tedy česky Zlatý chrámje nejposvátnější svatyně Sikhů, se kterými jsme se důvěrně seznámili již při cestě k jezeru Hemkund. Stavba započala roku 1585 a byla dokončena 1604. Říká se, že na stavbu bylo použito 750 kg zlata, což nám při pohledu na chrám uprostřed jezera nedělá nejmenší problém uvěřit. Samotný chrám byl postaven a stále funguje jako otevřený všem náboženstvím, což mají symbolizovat i čtyři brány, kterými lze dovnitř vstoupit.
  
-My jdeme branou jižní, ze spleti malých divokých ulilček se vynořujeme přímo před vstupem. Abychom sikhy neurazili, zakrýváme si šátkem hlavu a odkládáme boty. Před vstupem si je ještě nutné umýt ruce i nohy, abychom do chrámu nevstupovali nečistí. Podle bince venku, velmi rozumný nápad. Za branou vidíme široké jezero, obklopené podloubím a krásnými budovami, ve kterém se přímo uprostřed leskne samotný chrám. Z toho neustále zní živé čtení velké knihy Sikhů Guru Granth Sahib, doprovázené hrou na bubínky a citaru (a další nerozpoznané nástroje). Přednášený text vidíme na obrazovkách u jezera i s anglickým překladem. Vůbec celé prostředí je pro cizince přátelské, všude si s námi povídají, vysvětlují a zvou, ostatně jsou to Sikhové. Součástí komplexu je i veliká jídelna, která denně zdarma servíruje 100 – 300 tisíc jídel všem lidem, nezávisle na víře, náboženství nebo společenském postavení. Stejně tak je rozdávána sladká indická chalva a vychlazená čerstvá voda. Za přívětivost a otevřenost udělujeme Sikhům deset turbanů z deseti.+{{gallery>:ims:16_10_01}}
  
-**2. 10.:** Protože v okolí Zlatého chrámu je stále co vidětdopoledne ještě procházíme Amritsar a večer už nás čeká přejezd do dalšího města o něco více na jih, do Jaipuru. Z hotelu odjíždíme cyklorikšou, někam se dopravit sice trvá déle, během cesty míváme obavu, že nám řidič padne ehřátímale je to levnější snad tím přispíváme na živobytí těm nejchudším. Necháváme si rezervu a s klidem se ještě usazujeme u kolejí před nádražní budovou. Větší indická nádraží mají často elektronické informační tabuleKdyž fungujínení nejmenší problém najít správný vlakkdyž tomu tak nenísituace se mírně zkomplikujeV Aritsaru na všech informačních tabulích svítí „Have safe journey“ (Přejeme šťastnou cestu) a jakási písmenkaale o odjezdu vlaků tu nikde není ani zmínka. Vracíme se ke staré tabuli odjezdy tam náš vlak nacházíme na koleji 3kde ho ale o pár minut déle také nenacházímeLidé v okolí zrovna informacemi neoplývají a tak nakonec končíme kanceláři u přednosty stanicepodle kterého prý vlak čeká na koleji čtvrtéAlespoň že ednosta ví. Rezervu jsme hezky využili, naše místa našli teď už se jen nekoukat pod sebe a pokojně a rychle usnout.+My jdeme branou jižze spleti malých divokých uliček se vynořujeme ímo před vstupem. Abychom sikhy neurazilizakrýváme si šátkem hlavu odkládáme boty. Před vstupem si je ještě nutné umýt ruce i nohy, abychom do chrámu nevstupovali nečistíPodle bince venkuvelmi rozumný nápad. Za branou vidíme široké jezeroobklopené podloubím a krásnými budovamive kterém se přímo uprostřed leskne samotný chrámZ toho neustále zní živé čtení velké knihy Sikhů Guru Granth Sahib, doprovázené hrou na bubínky sitary (a další nerozpoznané nástroje). ednášený text vidíme na obrazovkách u jezera i s anglickým překladem. Vůbec celé prostředí je pro cizince přátelskévšude si námi povídají, vysvětlují zvouostatně jsou to SikhovéSoučástí komplexu je i veliká jídelna, která denně zdarma servíruje 100 – 300 tisíc jídel všem lidem, nezávisle na vířenáboženství nebo společenském postavení. Stejně tak je rozdávána sladká indická chalva a vychlazená čerstvá vodaZa ívětivost otevřenost udělujeme Sikhům deset turbanů z deseti.
  
-Pozn. jídloV Amritsaru je většina restaurací vegetariánská a to dokonce jedna, u které bychom to ani v nejmenším nečekali. Viz fotodokumentace:+{{gallery>:ims:16_10_01b}}
  
-**3. 10.:** Jaipur je město mnoha možnostíve středu je staré Růžové sto, v okolí chrámy a v blízkosti i kolik pevnostíNebýt tak neskutečné vedroasi bychom začli hned z nádraží obcházet památky, ale v tomhle to prostě nejde. Největší útěchu hned po ubytování tekoucí vodě nám poskytl klimatizovaný bar (na dlouho) klimatizované kino (ještě na déle). V obyčejném baru jsme našli neobyčejně dobře vychlazený Kingfisher s etiketou oznamující obsah alkoholu >5%ale menší než 8% (tipujeme spíš horní hranici). V neobyčejném kině Rajmandir jsme naopak našli docela obyčejný film o indickém kriketu aktuálním kapitánovi národního mužstvaKino je až kýčovitě vyzdobené a určitě stojí za návštěvufilm byl spíševropského střihu a krom neuvěřitelného íběhu postrádal veškeré tance a náhlé zvratyjak by se na správný Bollywood slušelo.+**2. 10.:** Protože v okolí Zlatého chrámu je stále co vidětdopoledne ještě procházíme Amritsar a večer už nás čeká přejezd do dalšího sta o co více na jih, do JaipuruZ hotelu odjíždíme cyklorikšou, někam se dopravit sice trvá déle, během cesty míváme obavu, že nám řidič padne přehřátím, ale je to levnější a snad tím přispíváme na živobytí těm nejchudším. Necháváme si rezervu s klidem se ještě usazujeme u kolejí před nádražní budovou. Větší indická nádraží mají často elektronické informační tabule. Když fungujínení nejmenší problém najít správný vlak, když tomu tak není, situace se mírně zkomplikuje. V Amritsaru na všech informačních tabulích svítí „Have safe journey“ (Přejeme šťastnou cestu), ale o odjezdu vlaků tu nikde není ani zmínkaLidé v okolí zrovna informacemi neoplývají tak nakonec končíme v kanceláři u přednosty stanice, podle kterého prý vlak čeká na koleji čtvrté. Alespoňže přednosta ví! Rezervu jsme hezky využili, naše místa našli a teď už se jen nekoukat pod sebe a pokojně a rychle usnout.
  
-**4. 10.:** Dnes vedro přemáháme a vyrážíme do Růžového města. Nebo přinejmenším béžového. Majitelé domů sice mají nařízeno své nemovitosti barvit na růžovou barvu, ale ne u všech se to dodržuje a místo růžové vzniká spíše spousta béžových budov. V centru je především slavná Hawa Mahal, budova, odkud ženy z maharadžovy blízkosti mohly pozorovat dění na městkých festivalech. Dále observatoř Jantar Mantar a mětský palác, který je domovem maharádžů od roku 1732. Palác vynecháváme, ale i tak toho máme na jeden den více než dost. Observatoř je tvořená nástroji pro měření pohybu hvězdných těles a to ne ledajakými. Nejedná se o malé precizní nástroje, nýbrž o celé stavby, které měření zpřesňovali svoji velikostí. Největší stavba na fotce umožňuje dokonce měřit čas s rozlišením 2 sekund (na principu slunečních hodin).+Pozn. jídlo: V Amritsaru je většina restaurací vegetariánská a to dokonce jedna, u které bychom to ani v nejmenším nečekali. Vegetariánský McDonald! 
 + 
 +{{gallery>:ims:16_10_02}} 
 + 
 +===== Jaipur ===== 
 + 
 +**3. 10.:** Jaipur je město mnoha možností, ve středu je staré Růžové město, v okolí chrámy a v blízkosti i několik pevností. Nebýt tak neskutečné vedro, asi bychom začali hned z nádraží obcházet památky, ale v tomhle to prostě nejde. Největší útěchu hned po ubytování a tekoucí vodě nám tak poskytl klimatizovaný bar (na dlouho) a klimatizované kino (ještě na déle). V obyčejném baru jsme našli neobyčejně dobře vychlazený Kingfisher s etiketou oznamující obsah alkoholu >5%, ale menší než 8% (tipujeme spíš horní hranici). V neobyčejném kině Rajmandir jsme naopak našli docela obyčejný film o indickém kriketu a aktuálním kapitánovi národního mužstva. Kino je až kýčovitě vyzdobené a určitě stojí za návštěvu, film byl spíše evropského střihu a krom neuvěřitelného příběhu postrádal veškeré tance, zpěvy a náhlé zvraty, jak by se na správný Bollywood slušelo a patřilo. Ačkoliv byl převážně hindsky, nebyl problém zápletky rozluštit. Navíc jsme měli vedle sebe velmi ochotného pána, který nám důležité pasáže překládal. Překládal a rovnou pro jistotu sděloval, jak zápletka dopadne a co se bude dít dál. 
 + 
 +{{gallery>:ims:16_10_03}} 
 + 
 +**4. 10.:** Dnes vedro přemáháme a vyrážíme do Růžového města. Nebo přinejmenším béžového. Majitelé domů sice mají nařízeno své nemovitosti barvit na růžovou barvu, ale ne u všech se to dodržuje a místo růžové vzniká spíše variace na krémové odstíny. V centru je především slavná Hawa Mahal, budova, odkud ženy z maharadžovy blízkosti mohly pozorovat dění na městských slavnostech. Dále observatoř Jantar Mantar a městský palác, který je domovem maharádžů od roku 1732. Palác vynecháváme, ale i tak toho máme na jeden den více než dost. Observatoř je tvořená nástroji pro měření pohybu hvězdných těles a to ne ledajakými. Nejedná se o malé precizní nástroje, nýbrž o celé stavby, které měření zpřesňovali svoji velikostí. Největší stavba na fotce umožňuje dokonce měřit čas s rozlišením 2 sekund (na principu slunečních hodin). 
 + 
 +{{gallery>:ims:16_10_04}}
  
 Pozn. jídlo v Růžovém městě: v bazarových uličkách starého města lze nalézt spoustu levných restaurací. Zatímco džusy z ovoce a rychlovky jako knedlíky momo jsou dobré, se severoindickou kuchyní narážíme. Normálně bývá v jídle hodně oleje, ale tady dostáváme v podstatě olej s trochou koření. Teď abychom zas hledali, čím to spláchnout. :-) Pozn. jídlo v Růžovém městě: v bazarových uličkách starého města lze nalézt spoustu levných restaurací. Zatímco džusy z ovoce a rychlovky jako knedlíky momo jsou dobré, se severoindickou kuchyní narážíme. Normálně bývá v jídle hodně oleje, ale tady dostáváme v podstatě olej s trochou koření. Teď abychom zas hledali, čím to spláchnout. :-)
  
-**5. 10.:** Z Jaipuru je to jen kousek do Amberu, bývalého hlavního města, kterému vévodí na kopci umístěná stejnojmenná pevnost a za ní další opevněný hrad jménem Jaigarh. Pevnost byla postavená roku 1592 (na základech ještě starší), postupně upravovaná a proměňovaná v noblesní palác. Roku 1727 bylo rohozdnuto o přesunu hlavního města z Amberu do Jaipuru a palác tak zůstal téměř ve své současné podobě. Ačkoliv jde o světové dědictví UNESCO, máme neodbytný pocit, že by si zasloužil o něco více památkové péče, ale je fakt, že takový pocit navozuje většina památek v Indii.+**5. 10.:** Z Jaipuru je to jen kousek do Amberu, bývalého hlavního města, kterému vévodí na kopci umístěná stejnojmenná pevnost a za ní další opevněný hrad jménem Jaigarh. Pevnost byla postavená roku 1592 (na základech ještě starších), postupně upravovaná a proměňovaná v noblesní palác. Roku 1727 bylo rozhodnuto o přesunu hlavního města z Amberu do Jaipurua palác tak zůstal téměř ve své současné podobě. Ačkoliv jde o světové dědictví UNESCO, máme neodbytný pocit, že by si zasloužil o něco více památkové péče. Ale je fakt, že takový pocit navozuje většina památek v Indii. 
 + 
 +{{gallery>:ims:16_10_05}}
  
 Z paláce se vyplatí nevyjít stejnou cestou, ale projít parkovištěm a cestou pro auta, která vede do staré části města. Ve stínu paláce totiž stojí nádherný chrám Jagat Shiromani, který nechala postavit manželka krále Man Singh prvního (žijícího v paláci) jako místo pro uctívání hindských bohů Meera bai, Krišny a Višny. Krom chrámu vás navíc bude v okolí těšit spousta opic a holubů, boty je proto lepší sundavat, až když je to opravdu nutné. :-) Z paláce se vyplatí nevyjít stejnou cestou, ale projít parkovištěm a cestou pro auta, která vede do staré části města. Ve stínu paláce totiž stojí nádherný chrám Jagat Shiromani, který nechala postavit manželka krále Man Singh prvního (žijícího v paláci) jako místo pro uctívání hindských bohů Meera bai, Krišny a Višny. Krom chrámu vás navíc bude v okolí těšit spousta opic a holubů, boty je proto lepší sundavat, až když je to opravdu nutné. :-)
 +
 +{{gallery>:ims:16_10_05b}}
  
 **6. 10.:** Dnes nám pobyt v Jaipuru končí, stíháme ještě vyrazit na kopec na město, kde stojí o něco novější hrad Nahargarh (postaven 1734) a jedeme na nádraží. Tam ještě narážíme na moc pěknou a levnou nádražku (opravdu i v Indii existují!) a na cestu jsme tak téměř dokonale připraveni. **6. 10.:** Dnes nám pobyt v Jaipuru končí, stíháme ještě vyrazit na kopec na město, kde stojí o něco novější hrad Nahargarh (postaven 1734) a jedeme na nádraží. Tam ještě narážíme na moc pěknou a levnou nádražku (opravdu i v Indii existují!) a na cestu jsme tak téměř dokonale připraveni.
  
-V celé Indii fungují jako takové místní MHD rikšy, doprava je levná a poměřně rychlá. V Jaipuru jsme bydleli mimo centrum a tak jsme jezdili téměř denně. Nejsme si jisti, jestli je to specifikum jen tohoto města, ale krom zástupu rikš jsme tu potkali i povozy tažené velbloudy a nebo uprostřed provozu procházejícího se slona. Každý prostě jezdí na tom, co má zrovna k dispozici.+{{gallery>:ims:16_10_06}} 
 + 
 +V celé Indii fungují jako takové místní MHD rikšy, doprava je levná a poměrně rychlá. V Jaipuru jsme bydleli mimo centrum a tak jsme jezdili téměř denně. Nejsme si jisti, jestli je to specifikum jen tohoto města, ale krom zástupu rikš jsme tu potkali i povozy tažené velbloudy a nebo uprostřed provozu procházejícího se slona. Každý prostě jezdí na tom, co má zrovna k dispozici. 
 + 
 +{{gallery>:ims:16_10_06b}} 
 + 
 +[[denik:16_09_23|< Hledáme v mracích vrcholky Himalájí]] | [[denik:16_10_07|Nejznámější turistické kousky >]] 
 + 
 +{{fbc>}}
  
denik/16_09_30.1476007773.txt.gz · Last modified: 2016/10/09 12:09 by transsib