User Tools

Site Tools


denik:16_11_01

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
denik:16_11_01 [2016/11/12 05:07] transsibdenik:16_11_01 [2016/12/25 18:02] (current) transsib
Line 6: Line 6:
 **1. 11.:** Čas na přechod z moderního, klidného a levného Thajska do divočejšího a dražšího Myanmaru právě nastal. Ne snad, že by byla Barma dražší jako taková, ale turistům se tu leckdy nebojí naúčtovat dvojnásobné či větší ceny za cokoliv, a to zcela oficiálně. My každopádně i tak překračujeme hranice a nebojácně pochodujeme přes oddělující most z thajského Mae Sai do barmského Tachileiku. **1. 11.:** Čas na přechod z moderního, klidného a levného Thajska do divočejšího a dražšího Myanmaru právě nastal. Ne snad, že by byla Barma dražší jako taková, ale turistům se tu leckdy nebojí naúčtovat dvojnásobné či větší ceny za cokoliv, a to zcela oficiálně. My každopádně i tak překračujeme hranice a nebojácně pochodujeme přes oddělující most z thajského Mae Sai do barmského Tachileiku.
  
-K pěšímu přechodu využíváme nově otevřená e-víza a když vidíme výbavu na hranicích, jsme až překvapeni, že vše funguje hladce (krom pár minut, kdy na celnici vpadl internet). Ačkoliv teoreticky máme doložit dostatek měny i zpáteční letenky (raději jsme si nějaké zas vytiskli), nikdo po nás nic nechce.+K pěšímu přechodu využíváme nově otevřená e-víza a když vidíme výbavu na hranicích, jsme až překvapeni, že vše funguje hladce (kromě pár minut, kdy na celnici vypadl internet). Ačkoliv teoreticky máme doložit dostatek měny i zpáteční letenky (raději jsme si zase nějaké vytiskli), nikdo po nás nic nechce.
  
-Máme asi hodinovou rezervu na autobus a s klidem ještě zařizujeme simkartu a bavíme se s místními. Pořád ještě s velkým předstihem přicházíme na nádraží a s úsměvem se ptáme na spoj odjíždějící do města Keng Tung. Slečna se také usmívá a informuje nás, že dnes je plno a žádný jiný autobus už nejede, ať prý zkusíme nádraží na konci města. Dobrá tedy, zrovna nádraží sice nenacházíme, ale autobusů je na ulici pár zaparkovaných a opět se ptáme. Tentokrát místa jsou, spoj odjíždí za 45 minut, ale musíme si prý zajet na hranice vyřídit povolení a to nestíháme. A jiný spoj? Dnes prý už ne.+{{gallery>:ims:16_11_01a}}
  
-Vracíme se tedy na hranice a jdeme si na druhý den vyřídit povolení ke vstupu do oblastiAlespoň si to myslíme. Na hranicích je okénko Tourist office a zde by povolení měli vyřizovatNevyřizují. Prý není potřeba a máme jít na nádraží, odkud za dvě hodiny jede další autobusV této chvíli se nám po Thajské byrokracii už vyloženě stýská.+Máme asi hodinovou rezervu na autobusV klidu zařizujeme simkartu a bavíme se s místnímiPořád s velkým předstihem přicházíme na nádraží, kde se s úsměvem ptáme na spoj odjíždějící do města Keng TungSlečna se také usmívá a informuje nás, že dnes je plno a žádný jiný autobus už nejede, ať zkusíme autobusové nádraží na konci města. Dobrá tedy, zrovna nádraží nenacházíme, ale autobusů je na ulici pár zaparkovaných a ptáme se. Tentokrát místa jsou, spoj odjíždí za 45 minut, ale musíme si zajet na hranice vyřídit povolení a to nestíháme. A jiný spoj? Dnes už ne.
  
-Jdeme zpěna nádraží, kde jsme před pár hodinami začínali. Samozřejmě nás ujišťují, že dnes už opravdu nic nejede, ale můžeme vyrazit autobusem zítra v osmNa zastávce ať jsme v sedm, protože musíme vyřídit povolení. Jasně, cokoliv si jen budou přát:-) +Vracíme se na hranice a jdeme si na druhý den vyřídit povolení ke vstupu do oblasti. Alespoň si to myslíme. Na hranicích je okénko "Tourist office" a zde by povolení měli vyřizovat. Nevyřizují. Prý není potřeba a máme jít na nádraží, odkud za dvě hodiny jede další autobusV této chvíli se nám po thajské straně již vyloženě stýská.
  
-Ubytováváme senavštěvujme místní waty (... nad městem je krásný) a sháníme jídlo. S placením to tu ale nemáme jednoduché. Jako by si barmánci za svoji zemí tolik nestáliV důvěře jsme směnili vsechny thajské bathy za místní kiaty, ale cenovky obchodech zůstávajíVšechno je bathechChcete platit kiatama? V pořádkuu pokladny vám cenu rádi epočtou za často značně nevýhodný kurz.+Jdeme na nádražíkde jsme před pár hodinami začínaliSamozřejmě nás ujišťují, že dnes opravdu nic dalšího nejede, ale můžeme vyrazit autobusem zítra osm ránoNa zastávce ať jsme sedm, protože musíme vyřídit povoleníJasněcokoliv si jen budou át:-)
  
-Druhý den brzy ráno konečně vyrážíme na autobus. Asi po 20 minutách čekání se konečně jde řešit povolení. Zuzku si berou na motorku (já nemůžu, snídám polívku ;-)) a jde se vyřizovatJede se ke včerejšímu Turistickému okénku, kde se najednou povolení překvapivě řešit musí a postupně je na papír uděleno asi deset razítek. Ty deseti dalšími razítky potvrzuje generál s deseti medailemiaby se dokument mohl nechat desetkrát okopírovat a roznést do deseti různých budovTo všje hotovo asi deset minut po oficiálním odjezdu autobusukterý naštěstí dnes čeká a my se konečně vydáváme cestu. Pouhých pět hodin dlouhou cestu.+Ubytováváme se, navštěvujme místní waty (Shwedagon Paya nad městem je krásná) a sháníme jídloS placením to tu ale nemáme jednoduché. Jako by si barmánci za svoji zemí tolik nestáli. V důvěře jsme směnili všechny thajské báthy za místní kyatyale cenovky v obchodech zůstávajíVšechno je v báthech. Chcete platit kyaty? V pořádkuu pokladny vám cenu rádi přepočtou za často značně nevýhodný kurz.
  
-Pozn. watyblízko Thajska jsou chrámy stále označovány jako waty, dále už užívají název .... Stejně tak oblečení mnichů zůstává blíž hranic ... a později se mění na ....+{{gallery>:ims:16_11_01b}}
  
-**2. 11.:** Později odpoledne přijíždíme do Keng Tungu. Neturistického městečka ležícího mezi okolními horami. Teoreticky se zde máme jen na chvilku zastavit a pokračovat dál autobusem k jezeru Inle lake, ale skutečnost se ukazuje být odlišná. Dostáváme se totiž do oblasti, kde myanmarská armáda válčí s povstaleckými skupinami horských kmenů a kde ještě stále kvete produkce .... Velká část země směrem na západ je tedy uzavřená a projet lze jedině s předem schváleným průvodcem a vlastní dopravou. Do autobusu pro místní vás nepustí. Musíme lehce upravit plán a k velké radosti Zuzky hledáme nejlevnější letenky do přístupné části země. Za dva dny nám to letí. :-) +===== Keng Tung =====
  
-**3. 11.:** Rádi bychom si k průzkumu okolí půjčili motorku nebo kolo, ale ani to se nedaříV případě motorky se nás nejdříve ptají, jestli máme řidičák, pak jestli máme i mezinárodní řidičák a po odsouhlasení obojího nám sdělí, žcizinci mají řízení zakázánoKolo bychom si prý půjčit mohliale za 15 dolarů na den (takové kolo musí jezdit samoje to i nás, bohaté zápaďáky, trochu moc. Asi nejlevnější možnost je pronajmout si taxi domluvit se na výletu s místním průvodcem, a nebo jako my vyrazit po okolí pěškyOpět platí, že Watů/... je blízko dost a vidíme i okrajové části města, kde se tradičně vyrábí keramika. Mimo město nacházíme i skvělé až neuvěřitelně levné občerstveníObědváme nudle se zeleninou velkou polívko-salátem a za obojí platíme 1500 kyatů (30 Kč). Po krásných chrámech...  A... ještě navštěvujeme Budhu dohlížejícího z kopce na klid mír ve městě a s klidem si scházíme odpočinout k rybníku uprostřed městaTen má krom příjemné atmosféry výhodu několika hospůdek ležících na břehu a v nich naraženého sudu piva MyanmarMalé za 1000 kyatů (20 Kč) už je skoro jak v Čechách. ;-)+**2. 11.:** Druhý den brzy ráno konečně vyrážíme na autobusAsi po 20 minutách čekání se konečně jde řešit povoleníZuzku si berou na motorku (já nemůžusnídám polívku ;-)) a jde se vyřizovatJede se ke včerejšímu "Turistickému okénku", kde se najednou povolení překvapivě řešit musí postupně je na papír uděleno asi deset razítekTy deseti dalšími razítky potvrzuje generál s deseti medailemi, aby se dokument mohl nechat desetkrát okopírovat roznést do deseti různých budovTo vše je hotovo asi deset minut po oficiálním odjezdu autobusu, který naštěstí dnes čeká my se konečně vydáváme cestuPouhých t hodin dlouhou cestu.
  
-**4. 11.:** Jelikož nemáme jinou možnost, čeká nás dnes přelet letadlem do necelou hodinu vzdáleného města Heho u jezera Inle. Od vnitrostátních letů v Barmě toho moc nečekáme. Letíme sice s Yangon Airwayskteré vlastní místní drogový kartel (z bývalých povstaleckých skupin na východě země) a mohlo by jít o bohaté aerolinky, ale jisti si nejsme. Po příjezdu na letiště už nepochybujeme, to tvoří jedna budova a louka s nedlouhou přistávací dráhouLetištní hala připomíná autobusovou zastávku v horším stavu a většinu výzdoby tvoří reklamy na pivovar Myanmar. Co naopak oceňujeme jsou minimální bezpečnostní opatření a velmi uvolněná atmosféra. Když se ptáme, jestli ještě můžeme ven ke stánku na pivo, není to žádný problém. Letadlo je trochu oprýskanéne všechno sedí jak má, ale vrtule se točí a to je hlavní. Na palubě dostáváme občerstvení a než stihneme vše dojíst a dopít, už zase klesáme na přistání. V městečku Heho je letiště jen o trochu větší, ale za to o poznání turističtější. Venku již čeká zástup taxikářů a snaží se odchytit své ovečky. Taxi do sta Nyuangshwe ležícího u břehu jezera není nejlevnější, oficiální cena je 25000 kyatů (x Kč) za něco málo přes 30 kilometrů, ale alternativa se hledá těžko. Ačkoliv je nedaleko vlaková zastávka, spoje jezdí jen jednou denně a krom pěšího pochodu nebo stopování toho moc dalšího nezbývá. My chceme zvolit variantu pár km pěšky a dále stopem, což taxikáři oceňují a nakonec se dostáváme na 16000 kyatů za jízdu. To už se nám líbí a vezme se.+//Poznwatyblízko Thajska jsou chrámy stále označovány jako watydále od hranic ívají barmský název kyaungStejně jako oblečení mnichů zůstává blíž hranic oranžovézatímco dál do centra země se mění na šafránovou barvu.//
  
-**5. 11.:** Městečko Nyuangshwe sice leží blízko jezera, ale úplný břeh to není. Ono by to ani jednoduše nešlo, jezero je zarostlé a na mnoha místech pokryté spíše rostlinami a bahnem než vodou. Abychom se k vodě dostali blíže, můžeme si buď v městském přístavu pronajmout loď, nebo u některé z mnoha půjčoven sehnat podstatně levnější kolo. Nezavrhujeme ani jednu variantu, ale na dnešek volíme cestu po zemi. Půjčovné nás přijde na 1500 kyatů na den (30 Kč), což bereme jako poctivou nabídku a vyrážíme. Podél každé strany jezera vede silnice směrem na jih, celé jezero se jednoduše objet nedá, ale kdo stojí o okruh, může uprostřed nasednout i s kolem na loď a nechat se za 8000 kyatů přepravit přes jezero napříč. My šetříme a tak si vše hezky odšlapeme. :-) Projížďka po zelených polích rýže a kukuřice je skvělá, čas od času projedeme okolo nějakého toho Watu a veškerá panoramata dobře doplňují hory v dálce. Ve spojení s vychlazeným Myanmarem po cestě správná cyklistika.+{{gallery>:ims:16_11_02a}}
  
-**6. 11.:** Zatímco včera jsme se drželi výhradně na souši, dnes se naopak vydáme na hladinu jezera. Podařilo se nám sehnat výlet až na jižní konec jezera za 18000 kyatů ( Kč), celá cesta trvá okolo sedmi hodin a tak je cena více než ospravedlnitelnáKdo sežene i více lidí (nám se nepovedlo, do lodi se vejde až pět), získá výlet vyloženě za pakatel. Na výletě nejde počítat s žádnou velkou exotikou, na Inle lake se vydává spousta turistů a většinu jich zde potkáte, ale pár míst (zvlášť vzdálený jižní konec) si kouzlo trhů a domorodého života zachováváSoučástí projížďky je i návštěva "předváděcích akcí", kde omrkneme ruční výrobu bavlněných/hedvábných produktů nebo výrobu cigaret. Vlastně je obojí i přes jasný účel návštěvy dost zajímavéCo je ale to hlavní na výletu je stejně cesta samotná. Projíždíme es malé vesničky stojící uprostřed jezera na kůlech, potkáváme malé plovoucí farmy, rybáře nebo děti jedoucí do školyNěkterá obydlí mají vodu, kanalizaci i proud (vedení proudu na rozpadlých kůlech nad jezerem je kapitola samotná), některá snad jen tu vodu a to jen díky jezeru pod nimi. Do ístavu do města se vracíme později odpoledne a jdeme relaxovatZítra vstáváme ošklivě brzy na vlak, tak ať nezaspíme.+Později odpoledne přijíždíme do Keng Tungu. Neturistického městečka ležícího mezi okolními horamiTeoreticky se zde máme jen na chvilku zastavit pokračovat dál autobusem k jezeru Inle lake, ale skutečnost se ukazuje být dosti odlišDostáváme se totiž do oblasti, kde myanmarská armáda válčí s povstaleckými skupinami horských etnik a kde ještě stále kvete produkce opiaVelká část země směrem na západ je tedy uzavřená a projet lze jedině edem schváleným drahým průvodcem a jeho vlastní dopravouDo autobusu pro místní vás nepustí. Musíme lehce upravit plán a velké radosti Zuzky hledáme nejlevnější letenky do ístupné části země. Za dva dny nám to letí:-)
  
-**7. 11.:** Vlak do města Kalaw neodjíždí přímo od jezera, tak jak bychom si přáli, ale až z města Shwe Nyuang vzdáleného od našeho Nuyang Shwe (aby se to nepletlo) deset kilometrů. Rikšnení zrovna levná (7000 kyatů), ale bezpečně to vynahrazuje jízdenka za vlakkterá pro první třídu stojí pouhých 1200 kytaů (24 Kčmy se můžeme nechat do asi 50 km vzdáleného města odvézt celých pět hodiny v pohodlných polstrovaných sedačkáchTy jdou skvěle sklopit do polohy téměř ležmo, škoda, že většina nich už nelze narovnat zpět. Vlak jede pomalu. Když jsme už si mysleli, že pomaleji to nejde, vlak se bez ohledu zastavil. Bohužel jinak to nejde, houpání soupravy na kolejích napovídá, že větší rychlost by pro vlak mohla být také ta poslední.+//Poznpovstalecké skupinyúzemí Barmy rozhodně není jednotné a ačkoliv střed země je klidný a bezpeču pohraničních odlehlejších oblastí je tomu často jinak. Na území operují ozbrojené skupiny požadující nezávislost nebo určitou formu autonomity svých územíZatímco hodně odbojových skupin bylo rozpuštěno a přibližně třináct existujících uznalo jednotný stát Myanmar a spolupracuje, zůstává i tak okolo sedmi uskupeních ve válečném stavu (info z listopadu 2016).//
  
-Do Kalawu dorážíme něco po jedné hodině. Sháníme snad nejlevnější ubytování ve stě za 12000 kyatů (240 Kč pro dvaa rovnou vyrážíme na pochodJednak ubytovaní je vlastně titěrná garáž, kam se krom postele nic jiného nevejde pak Kalaw je prostě známý pro své treky po okolí. Dnes volíme kratší cestu ve městě a to do nedalekých jeskyň obydlených stovkami soch budhů a nahoru na ..., kde tureckém sedu již dobrých 500 let shlíží na svět pod sebou budha sice jen jedenale za to docela velký celý pozlacený.+**3. 11.:** Rádi bychom si k průzkumu okolí půjčili motorku nebo kolo, ale ani to se nedaří. V případě motorky se nás nejdříve ptají, jestli máme řidičák, pak jestli máme i mezinárodní řidičák a po odsouhlasení obojího nám sdělí, že cizinci mají řízení zakázáno. Kolo bychom si prý půjčit mohli, ale za 15 dolarů na den (takové kolo musí jezdit samo) je to i na nás, bohaté zápaďáky, trochu mocAsi nejlevnější možnost je pronajmout si taxi a domluvit se na výletu s místním průvodcem a nebo jako my vyrazit po okolí pěšky. Opět platí, že watů/kyaungů je blízko dost a vidíme i okrajové části sta, kde se tradičně vyrábí keramika. Mimo město nacházíme i skvělé a až neuvěřitelně levné občerstvení. Obědváme nudle se zeleninou a velkou polévko-salátem a za obojí platíme 1500 kyatů (30 Kč). Po krásných chrámech Wat Yang Kon A Wat Jong Kham ještě navštěvujeme Buddhu dohlížejícího z kopce na klid mír ve městě a scházíme si odpočinout k rybníku uprostřed města. Ten má kromě příjemné atmosféry výhodu několika hospůdek ležících na břehu a nich naraženého sudu piva Myanmar. Malé za 1000 kyatů (20 Kč) už je skoro jak v Čecháchano, klid mír nacházíme také;-)
  
-**8. 11.:** Včera jsme prošli město, ale hlavní gró Kalawu zůstává v procházkách po širším okolí a to hlavně do místních hill-tribe villages, tedy do vesnic původních obyvatel. Jde si zaplatit vedený výlet s průvodcem, ale kdo je šikovný (jako my, samozřejmě), může vyrazit na vlastní pěst pouze pomoci map dostupných na intrernetu. Někdy to sice znamená pochod skrz vojenskou základnu (dle cedulí zakázaných, ale nikdo nás nevyhnal) nebo stírání rosy na kolejích vedoucí skrz jinak nepřístupná místa. Ještě, že vlaky tu jezdí jednou, dvakrát denně. Původní obyvatelé v okolí již dávno nežijí svým původním životem, nýbrž užívají výdobytky civilizace jako motorky, elektrický proud nebo plastové lahve, nicméně krajina okolo je pořád krásná. Máváme, usmíváme se a všude přátelsky procházíme. Kam se hrabe takový výlet na velkou turistickou skupinu s průvodcem. Večer náležitě oslavujeme v blízkém baru a doufáme, že to na zítřejší ranní cestu do Mandalay nebude mít íliš velký vliv. :-)+{{gallery>:ims:16_11_02b}} 
 + 
 +===== Inle Lake ===== 
 + 
 +**4. 11.:** Jelikož nemáme jinou možnost, čeká nás dnes přelet letadlem do necelou hodinu vzdáleného města Heho u jezera Inle. Od vnitrostátních letů v Barmě toho moc nečekáme. Letíme sice s Yangon Airways, které vlastní místní drogový kartel (z bývalých povstaleckých skupin na východě země) a mohlo by jít o bohaté aerolinky, ale jisti si tím nejsme. Po příjezdu na letiště nepochybujeme. To tvoří jedna budova a louka s nedlouhou přistávací dráhou. Letištní hala připomíná autobusovou zastávku v horším stavu a většinu výzdoby zastávají reklamy na pivovar Myanmar. Co naopak oceňujeme jsou minimální bezpečnostní opatření a velmi uvolněná atmosféra. Když se ptáme, jestli ještě můžeme ven ke stánku na pivo, není to žádný problém. Letadlo je trochu oprýskané, ne všechno sedí jak má, ale vrtule se točí a to je hlavní. Na palubě dostáváme občerstvení a než stihneme vše dojíst a dopít, už zase klesáme na přistání. Let doslova nad očekávání dobrý. V městečku Heho je letiště jen o trochu větší, ale za to o poznání turističtější. Venku již čeká zástup taxikářů a snaží se odchytit své ovečky. Taxi do města Nyuangshwe ležícího u břehu jezera není nejlevnější, oficiální cena je 25000 kyatů (500 Kč) za něco málo přes 30 kilometrů, ale alternativa se hledá těžko. Ačkoliv je nedaleko vlaková zastávka, spoje jezdí jen jednou denně a kromě pěšího pochodu nebo stopování toho moc dalšího nezbývá. My chceme zvolit variantu pár km pěšky a dále stopem. Taxikáři naši snahu oceňují a nakonec se dostáváme na 16000 kyatů za jízdu (320 Kč). To už chtě nechtě bereme (začíná být tma) a líně se necháme dovézt až před dveře hotelu. 
 + 
 +{{gallery>:ims:16_11_04}} 
 + 
 +**5. 11.:** Městečko Nyaungshwe sice leží blízko jezera, ale úplný břeh to není. Ono by to ani jednoduše nešlo, jezero je zarostlé a na mnoha místech pokryté spíše rostlinami a bahnem než vodou. Abychom se k vodě dostali blíže, můžeme si buď v městském přístavu pronajmout loď, nebo u některé z mnoha půjčoven sehnat podstatně levnější kolo. Nezavrhujeme ani jednu variantu, ale na dnešek volíme cestu po zemi. Půjčovné nás přijde na 1500 kyatů na den (30 Kč), což bereme jako poctivou nabídku a vyrážíme. Podél každé strany jezera vede silnice směrem na jih, celé jezero se jednoduše objet nedá, ale kdo stojí o okruh, může uprostřed nasednout i s kolem na loď a nechat se za 8000 kyatů přepravit přes jezero napříč. My šetříme, takže si vše hezky odšlapeme. :-) Projížďka po zelených polích rýže a kukuřice je skvělá, čas od času projedeme okolo nějakého toho kyaungu (watu/chrámu) a panoramata dobře doplňují hory v dálce. Ve spojení s vychlazeným Myanmarem po cestě správná cyklistika. 
 + 
 +{{gallery>:ims:16_11_05}} 
 + 
 +**6. 11.:** Zatímco včera jsme se drželi výhradně na souši, dnes se naopak vydáme na hladinu jezera. Podařilo se nám sehnat výlet až na jižní konec jezera za 18000 Kyatů (360 Kč), celá cesta trvá okolo sedmi hodin, cena je tudíž celkem ospravedlnitelná. Kdo sežene více lidí (nám se nepovedlo, do lodi se vejde až pět), získá výlet za pakatel. Na jezeře nejde počítat s žádnou velkou exotikou, do oblasti Inle lake se vydává spousta turistů a většinu jich zde potkáte, ale pár míst (zvlášť vzdálený jižní konec) si kouzlo trhů a domorodého života zachovává. Součástí projížďky je i návštěva "předváděcích akcí", kde omrkneme ruční výrobu lotosových/hedvábných produktů nebo výrobu cigaret. Vlastně je obojí i přes jasný účel návštěvy dost zajímavé. Hlavní je ale cesta samotná. Projíždíme přes malé vesničky stojící uprostřed jezera na kůlech, potkáváme malé plovoucí farmy, rybáře nebo děti jedoucí do školy. Některá obydlí mají vodu, kanalizaci i proud (vedení proudu na rozpadlých kůlech nad jezerem je kapitola samotná), některá snad jen tu vodu a to jen díky jezeru pod nimi. Do přístavu do města se vracíme později odpoledne a jdeme relaxovat. Zítra vstáváme ošklivě brzy na vlak, tak ať nezaspíme. 
 + 
 +{{gallery>:ims:16_11_06}} 
 + 
 +===== Kalaw ===== 
 + 
 +**7. 11.:** Vlak do města Kalaw neodjíždí přímo od jezera, jak bychom si přáli, ale až z města Shwenyaung vzdáleného pár kilometrů od našeho Nyaungshwe (aby se to nepletlo). Rikša není zrovna levná (7000 kyatů), ale bezpečně to vynahrazuje jízdenka za vlak, která pro první třídu stojí pouhých 1200 kytaů (24 Kč) a my se můžeme nechat do asi 50 km vzdáleného města odvézt celých 5 hodin v pohodlných polstrovaných sedačkách. Ty jdou skvěle sklopit do polohy téměř ležmo, jen některé z nich už nelze narovnat zpět. Vlak jede pomalu. Když jsme už si mysleli, že pomaleji to nejde, vlak se bez ohledu zastavil. Musí to tak být, houpání soupravy na kolejích napovídá, že cesta větší rychlostí by pro vlak mohla být také tou poslední. 
 + 
 +Do Kalawu dorážíme něco po jedné hodině. Sháníme snad nejlevnější ubytování ve městě za 12000 kyatů (240 Kč pro dva) a rovnou vyrážíme na pochod. Jednak ubytovaní je spíš titěrná garáž, kam se kromě postele nic jiného nevejde a pak Kalaw je známý pro své treky po okolí. Dnes volíme kratší cestu do nedalekých jeskyň obydlených stovkami soch buddhů a nahoru na Hnee Payu, kde v tureckém sedu již dobrých 500 let shlíží na svět pod sebou Buddha. Sice jen jeden, ale za to docela velký a celý pozlacený. 
 + 
 +{{gallery>:ims:16_11_07}} 
 + 
 +**8. 11.:** Včera jsme prošli město, ale hlavní gró Kalawu zůstává v procházkách po širším okolíhlavně do místních hill-tribe villages, původních vesnic místních obyvatel. Jde si zaplatit vedený výlet s průvodcem, ale kdo je šikovný (jako my, samozřejmě), může vyrazit na vlastní pěst pouze pomoci map dostupných na internetu. Někdy to sice znamená pochod skrz vojenskou základnu (dle cedulí zakázaný, ale nikdo nás nevyhnal) nebo stírání rosy na kolejích vedoucích skrz jinak nepřístupná místa. Ještě, že vlaky tu jezdí jen jednou, dvakrát denně. Obyvatelé v okolí již dávno nežijí tradičním způsobem života, nýbrž užívají výdobytky civilizace jako motorky, elektrický proud nebo plastové lahve. Alespoň krajina okolo je pořád krásná. Máváme, usmíváme se a všude přátelsky procházíme. Kam se hrabe takový výlet ve dvou na velkou turistickou skupinu s průvodcem. Večer, celí uchození, naposledy zalézáme do naší malé garážo-postele a chystáme se na další přesunTentokrát zpět do civilizace, do druhého největšího města Myanmaru, do Mandalay! 
 + 
 +{{gallery>:ims:16_11_08}} 
 + 
 +[[denik:16_10_24|< Jiný svět]] | [[denik:16_11_09|Po řece i po kolejích z centrální Barmy až na samotný jih >]] 
 + 
 +{{fbc>}}
denik/16_11_01.1478923629.txt.gz · Last modified: 2016/11/12 05:07 by transsib