User Tools

Site Tools


denik:16_06_02

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
Last revisionBoth sides next revision
denik:16_06_02 [2016/06/13 06:02] transsibdenik:16_06_02 [2016/06/25 04:58] transsib
Line 1: Line 1:
 ====== Z La Pazu po stezce Inků do tropů ====== ====== Z La Pazu po stezce Inků do tropů ======
  
-**2. 5.:** Jsme v La Pazu, respektive skoro. La Paz je spíše administrativně rozdělen na dvě města, výše položené El Alto a celé údolí včetně strmých strání obsazující La Paz. Obojí je hodně vysoko, nižší část leží okolo 3650 a vyšší v 4150 m n.m. Obě města jsou velká, vzhledem k tomu, že na sebe plynule navazují, tvoří dohromady celek o počtu 2,3 miliónu obyvatel, což je skoro celá čtvrtina obyvatel země.+**2. 6.:** Jsme v La Pazu, respektive skoro. La Paz je spíše administrativně rozdělen na dvě města, výše položené El Alto a celé údolí včetně strmých strání obsazující La Paz. Obojí je hodně vysoko, nižší část leží okolo 3650 a vyšší v 4150 m n.m. Obě města jsou velká, vzhledem k tomu, že na sebe plynule navazují, tvoří dohromady celek o počtu 2,3 miliónu obyvatel, což je skoro celá čtvrtina obyvatel země.
  
 My přistáváme v El Altu, mají tu alespoň kus rovné půdy. Naskakujeme do minibusu jedoucího z letiště a myslíme si, jak jsme na blokády vyzráli. Bolivijské zvyky nicméně dokáží překvapit vždycky. Sjíždíme dolů do La Pazu, ale do centra se nedostaneme. Na hlavní silnici stávkují vozíčkáři a dole jsou kvůli tomu veliké zácpy. Máme pochopení, vláda sebrala vozíčkářům dávky a oni teď vyjeli do ulic. Ještě více soucítíme, když vidíme na hlavní ulici pár lidí na vozíčku a proti nim postupující kordon těžkoozbrojenců. My se radši do místních záležitostí nepleteme, opouštíme uprostřed ulice minibus a hledáme další, jedoucí k našemu již delší dobu zarezervovanému ubytování. My přistáváme v El Altu, mají tu alespoň kus rovné půdy. Naskakujeme do minibusu jedoucího z letiště a myslíme si, jak jsme na blokády vyzráli. Bolivijské zvyky nicméně dokáží překvapit vždycky. Sjíždíme dolů do La Pazu, ale do centra se nedostaneme. Na hlavní silnici stávkují vozíčkáři a dole jsou kvůli tomu veliké zácpy. Máme pochopení, vláda sebrala vozíčkářům dávky a oni teď vyjeli do ulic. Ještě více soucítíme, když vidíme na hlavní ulici pár lidí na vozíčku a proti nim postupující kordon těžkoozbrojenců. My se radši do místních záležitostí nepleteme, opouštíme uprostřed ulice minibus a hledáme další, jedoucí k našemu již delší dobu zarezervovanému ubytování.
Line 9: Line 9:
 Doprava v Bolívii žádná pravidla nemá: na křižovatce bez světel platí právo silnějšího/odvážnějšího, na té se světly je signalizace spíš věcí osobního názoru. Co platí obecně v Bolívii, je v La Pazu poznat dvojnásob. Autobusy jsou přeplněné a proplétají se ulicemi města, kde je zrovna místo. Snažit se do nějakého dostat s krosnou je téměř nadlidský úkol. Snad jen jedna věc je složitější - dostat se z autobusu ven. Ze záhadného důvodu je jediný malý vchod i východ přímo u řidiče a zbytek se průběžně ucpává. Nakonec ale přelézáme, omlouváme se, vyskakujeme a pobyt v La Pazu zahajujeme. Doprava v Bolívii žádná pravidla nemá: na křižovatce bez světel platí právo silnějšího/odvážnějšího, na té se světly je signalizace spíš věcí osobního názoru. Co platí obecně v Bolívii, je v La Pazu poznat dvojnásob. Autobusy jsou přeplněné a proplétají se ulicemi města, kde je zrovna místo. Snažit se do nějakého dostat s krosnou je téměř nadlidský úkol. Snad jen jedna věc je složitější - dostat se z autobusu ven. Ze záhadného důvodu je jediný malý vchod i východ přímo u řidiče a zbytek se průběžně ucpává. Nakonec ale přelézáme, omlouváme se, vyskakujeme a pobyt v La Pazu zahajujeme.
  
-**3. 5.:** Máme sraz s Judit a Josefou, spoludobrovolnicemi z farmy Aldea Luna, abychom společně prošli kus města a večer ochutnali jedno či dvě místní piva. Procházíme trhy v El Altu, které mají být zajímavější, levnější a nebezpečnější. Nevíme, nám se nic špatného nepřihodilo, spíš naopak. Čerstvý džus za pět korun, spousta zeleniny a ovoce a přátelští lidé. Zastavujeme se u jednoho stánku na jídlo (rýže, brambory, trocha salátu a maso dle výběru) a bavíme se s místními. Prodavačka zkouší i přibližně dvě anglická slova, prý by chtěla umět víc, ale nemá zrovna moc příležitostí trénovat. Ptáme se, kolik sem běžně zavítá turistů. Prý moc ne, jsme v historii tohohle občerstvení první. Je fakt, že takhle se učí těžko.+**3. 6.:** Máme sraz s Judit a Josefou, spoludobrovolnicemi z farmy Aldea Luna, abychom společně prošli kus města a večer ochutnali jedno či dvě místní piva. Procházíme trhy v El Altu, které mají být zajímavější, levnější a nebezpečnější. Nevíme, nám se nic špatného nepřihodilo, spíš naopak. Čerstvý džus za pět korun, spousta zeleniny a ovoce a přátelští lidé. Zastavujeme se u jednoho stánku na jídlo (rýže, brambory, trocha salátu a maso dle výběru) a bavíme se s místními. Prodavačka zkouší i přibližně dvě anglická slova, prý by chtěla umět víc, ale nemá zrovna moc příležitostí trénovat. Ptáme se, kolik sem běžně zavítá turistů. Prý moc ne, jsme v historii tohohle občerstvení první. Je fakt, že takhle se učí těžko.
  
 {{gallery>:jam:denik:16_06_04}} {{gallery>:jam:denik:16_06_04}}
Line 17: Line 17:
 {{gallery>:jam:denik:16_06_03}} {{gallery>:jam:denik:16_06_03}}
  
-**4. 5.:** Ráno odpočíváme a nabíráme energii na přípravu treku, musíme nakoupit jídlo a pití na tři dny. Trhy nás dobře zásobují a během odpoledne stíháme i návštěvu muzea koky. Nejde říct, že by šlo zrovna o trhák, podobný zážitek by člověk měl i ze článků na wikipedii, nicméně takhle jsme to měli pohromadě i s obrázky a ochutnávkou navíc. Kokové bonbóny, co tu prodávají, jsou fakt síla. Anestetický účinek je tak silný, že po vycucání půlky bobnbónu Zuzka necítí pusu a z koutku jí vytéká jemný pramínek slin ;-)+**4. 6.:** Ráno odpočíváme a nabíráme energii na přípravu treku, musíme nakoupit jídlo a pití na tři dny. Trhy nás dobře zásobují a během odpoledne stíháme i návštěvu muzea koky. Nejde říct, že by šlo zrovna o trhák, podobný zážitek by člověk měl i ze článků na wikipedii, nicméně takhle jsme to měli pohromadě i s obrázky a ochutnávkou navíc. Kokové bonbóny, co tu prodávají, jsou fakt síla.
  
 {{gallery>:jam:denik:16_06_05}} {{gallery>:jam:denik:16_06_05}}
  
-**5. 5.:** Ráno máme sraz v 7:30, abychom stihli vyrazit do přírody včas. Asi v 7:10 Zuzka zvrací a ačkoliv tvrdí, že to přejde, nepřechází. :-) Domlouváme tedy odložení výletu o den, což by mohlo být pro rekonvalescenci dostatečné. Jako léku je využito suché pečivo a kokový čaj, ten podle včerejší exkurze pomáhá prostě na vše. Zuzka zůstává povinně v posteli a já odpoledne vyrážím po La Pazu, hlavně na projížďku kabinovou lanovkou. Město křižuje několik lanovek a další se staví. Vzhledem k umístění ve vysokých horách, k přeplněným malým uličkám, ke kopcům, co auto nevyjede, je to velmi rozumný nápad. Nejdelší je žluto-zelená, kterou také zkouším. Jede ze zeleného La Pazu plného vil a skleněných budov, z 3300 m n.m. až do chudého a suchého horního El Alta ve výšce 4100 m n.m. 800 metrů rozdílu, 40 minut cesty a alespoň pět stupňů teploty. A k tomu navíc výhledy do soukromí života LaPazanů, prostě skvělá atrakce.+**5. 6.:** Ráno máme sraz v 7:30, abychom stihli vyrazit do přírody včas. Asi v 7:10 Zuzka zvrací a ačkoliv tvrdí, že to přejde, nepřechází. :-) Domlouváme tedy odložení výletu o den, což by mohlo být pro rekonvalescenci dostatečné. Jako léku je využito suché pečivo a kokový čaj, ten podle včerejší exkurze pomáhá prostě na vše. Zuzka zůstává povinně v posteli a já odpoledne vyrážím po La Pazu, hlavně na projížďku kabinovou lanovkou. Město křižuje několik lanovek a další se staví. Vzhledem k umístění ve vysokých horách, k přeplněným malým uličkám, ke kopcům, co auto nevyjede, je to velmi rozumný nápad. Nejdelší je žluto-zelená, kterou také zkouším. Jede ze zeleného La Pazu plného vil a skleněných budov, z 3300 m n.m. až do chudého a suchého horního El Alta ve výšce 4100 m n.m. 800 metrů rozdílu, 40 minut cesty a alespoň pět stupňů teploty. A k tomu navíc výhledy do soukromí života LaPazanů, prostě skvělá atrakce.
  
-**6-9. 5.:** Ranní sraz tentokrát platí, Zuzce je téměř dobře a prý lehčí výšlap nebude dělat problémy. Ve čtyřech se skládáme na taxi (asi 100kč na osobu, dražší než autobus, ale ta pohodlnost...) a  necháváme se vyvézt do 4750 m n.m. o 25 km dál . Dál musíme ještě stoupat po svých do 5000 (moje první pětitisícovka! :-) ) a pak už jen samé klesání. Budeme následovat starou kamennou cestu Inků (cesta samotná je ještě starší), která byla kdysi používaná pro transport jídla a produktů z nižších oblastí do La Pazu a okolních měst.+**6-9. 6.:** Ranní sraz tentokrát platí, Zuzce je téměř dobře a prý lehčí výšlap nebude dělat problémy. Ve čtyřech se skládáme na taxi (asi 100kč na osobu, dražší než autobus, ale ta pohodlnost...) a  necháváme se vyvézt do 4750 m n.m. o 25 km dál . Dál musíme ještě stoupat po svých do 5000 (moje první pětitisícovka! :-) ) a pak už jen samé klesání. Budeme následovat starou kamennou cestu Inků (cesta samotná je ještě starší), která byla kdysi používaná pro transport jídla a produktů z nižších oblastí do La Pazu a okolních měst.
  
 {{gallery>:jam:denik:16_06_06a}} {{gallery>:jam:denik:16_06_06a}}
Line 43: Line 43:
 {{gallery>:jam:denik:16_06_09}} {{gallery>:jam:denik:16_06_09}}
  
-[[denik:16_05_27|< Letadlem přes blokády v Bolívii]]+[[denik:16_05_27|< Letadlem přes blokády v Bolívii]] | [[denik:16_06_10|Přes pláže v Copacabaně po prašné cestě do Peru >]]
  
 {{fbc>}} {{fbc>}}
denik/16_06_02.txt · Last modified: 2023/06/16 11:57 by transsib